måndag 12 januari 2009

Torr luft

Jag har länge varig orolig för luftfuktigheten eftersom de tak som jag inte rivit ner i renoveringen saknar plast som stoppar fukten från att hamna på vinden. Efter att ha kopplat in vår nyinköpta avfuktare så insåg jag att jag varit orolig i onödan. Mätaren visade att det var under 50 % RH i alla rum. Nu har vi i och för sig varken diskat, duschat eller tvättat de närmaste timmarna men det regnar i alla fall ute.

Huvudanledningen till att vi köpte en avfuktare var egentligen att underlätta vår tvätttork. Fördelarna är vad jag förstått många fler. Trots att den drar en del el när den är igång så ska den ge tillbaka nästan samma effekt i värme. Sen ska det visst vara lättare att värma upp luft som inte har för hög luftfuktighet. Att det hela motverkar eventuell mögeluppkomst är också väldigt positivt.

Luftavfuktaren som vi köpte var en APPLIANCE 2010LCD. Den kostade 980 kr vilket var prisklassen som jag hade tänkt mig.

Inga kommentarer: