lördag 18 april 2009

A tribute to Curt

Hur ofta har jag inte hört att det inte går att arbeta sig rik. Detta är en fras som jag hört från hur många olika håll som helst i min ungdom. Likt många andra myter så handlar det inte om annat än okunnighet.

Ett sätt att bli rik är att samla på tomburkar. Bara du kombinerar detta med minimala kostnader genom att bara unna dig den billigaste maten och inget annat. Sen investerar du pengar i aktier, guld, fastigheter och fonder.

Trots att jag personligen aldrig skulle kunna leva på detta sätt så tycker jag att det är imponerande att det finns bevis på att denna väg fungerar. Människor som trots väldigt låga inkomster kan bygga upp ett värde på flera miljoner. Läs här: Burk-Curt

Skälet till att det motiverar mig som inte är villig att minimera utgifterna till den grad som Curt är enkelt. Det visar att jag som antagligen tjänar mer kan unna mig saker och ändå ha möjlighet till att bygga upp en kassa på ett par miljoner.

2 kommentarer:

Kristian sa...

Självklart går det att leva mer än väl genom att jobba i hop det på ett hederligt knegarjobb. Det är tråkigt att folk sätter såna mentala spärrar och inte vill inse sin egen förmåga att skapa otroliga förutsättningar för sig själva. Det är därför det är så behagligt att höra historier om människor som väljer att göra extraordinära saker med sitt liv. Nu vet jag ingenting om Curt mer än en artikel i tidningen men jag uppfattar det som om han inte valde att dra nytta av den monetära rikedom han skapade för sig själv och det är riktigt synd.

Auri sacra fames sa...

Ja för en läsare av artikeln så känns det självklart att viss procent av den monetära basen i
"burksamlarland" borde ha använts till att förgylla livet i andra avseenden än att samla på hög likt Joakim von Anka. Även jag tycker att det är synd att att människor som lyckas med detta inte kan växla om och börja njuta av de pengar som de samlat ihop men i de här fallen så är det väl en livsstil att leva snålt.