måndag 6 juli 2009

Investera i whisky?

Lördag kväll blev verkligen kanonbra. Min sambos far kunde inte sluta le efter öl- och whiskyprovningen. Även jag tyckte att det var både roligt och intressant samtidigt som maten var fantastiskt.

Damen som höll i dryckesproverna var otroligt påläst och hade svar på alla sorters frågor. En del av provningen handlade om whisky som investering. Hon visade flaskor som hon ägde och samlade på. En av flaskorna hade ökat 400-500% i värde sedan hon köpte den. Nu minns jag inte om hon sa vilket år den införskaffades men den slår väl ändå de bankkontoräntorna som funnits.

Vidare pratade hon om förädlingstid och hur det var svårt att hitta långsiktiga investerare som kunde tänka sig att satsa nu på något som ger avkastning om 12 år. Hon sa även att det fanns människor som lever på whiskyhandel samtidigt som hon hade en väldigt ekonomiskt sund inställning till det hela.

Hon tryckte på att smaken är personlig och att blindtesterna vi utförde kan visa att en person tycker om ett väldigt billigt alternativ egentligen. Om vi gillar en billig sort så ska vi dricka en billig sort även om whiskyflaskans värde inte är så hög.

Som avslutning på investeringsbiten så frågade någon om hon kunde rekommendera whisky som investeringsform och då svarade hon:
- Går det åt skogen så har du iaf en flaska whisky att dricka upp tillskillnad från t.ex. konst.

Själv skulle jag aldrig köpa konst i en rent spekulationssyfte utan det skulle nog vara viktigare att jag trivs med konsten och kan ha den framme. Samtidigt så hade jag aldrig blivit frestad att sänka värdet på tavlan till 0 kr genom att t.ex. måla en mustach på en gubbe. Har du en riktigt god whisky så blir du nog frestad att öppna den när du fyller jämt eller liknande.
(Vilseledande marknadsföring?)

Inga kommentarer: