söndag 9 januari 2011

Om jag hittar en investering

I dagsläget har jag ett litet ägande i över 40 bolag vilket är fler än många rekommenderar men jag går min egen väg. En annan sak jag gör annorlunda är att jag bygger upp min portfölj med väldigt små köp och det kan jag endast göra på grund av en låg courtagekostnad på 9 kr per köp.

En vanlig summa som jag investerar är 600 kr på ett köp. Säg att jag slutar att månadsspara nu och att alla bolag jag investerat i går i konkurs de närmaste 34 åren utom ett av mina köp som är värt 600 kr i dagsläget. Om vi spekulerar vidare i att den investering som inte gick i konkurs kommer att ge en avkastning på 20% per år där utdelningsdelen återinvesteras i just den aktien de närmaste 34 åren innan min pension (inte möjligt egentligen då det skulle krävas en direkavkastning på 1,5% bara för att täcka courtaget men det är ett exempel fyllt av spekulation som visar på vad som kan hända).

Alla de övriga bolagen trillar ihop under åren som går förutom det som ökar sitt värde med 20% årligen (effektiv avkastning). När jag sen går i pension så är då mitt enda bolag värt 295 334 kr vilket antagligen är mer än vad jag har idag även när jag tittar på dagens gentemot framtidens penningvärde (en hel del försvinner i skatt med dagens regler men även efter skatt så är pengarna värda ungefär lika mycket som dagens aktieinnehav).

Nu är det inte säkert att jag kommer hitta en endaste investering med 20% effektiv avkastning per år men sen är det inte säkert att övriga bolag går i konkurs fram till min pension heller. Det går även att spekulera i att jag hittar två sådana investeringar eller lyckades investera mer pengar i det rätta bolaget men det får framtiden visa istället. Det enda jag vet att min väldiversifierade portfölj kryddad med flera år i tid gör det svårt för mitt aktieintresse att bli en olönsam hobby.

Inga kommentarer: