söndag 4 november 2012

Mitt sparande hittills i år

Många åsikter om vad som räknas som långsiktigt sparande finns det och här kommer de saker jag räknar på när jag tittar på mitt sparande procentuellt gentemot mina inkomster. I min budgetflik i exceldokumentet har jag en sammanställning på de saker som jag räknar med. Siffrorna och procenten blir inte helt korrekta men det ger ett ungefär på hur jag sköter mig i mitt sparande. Ett av felen är att jag räknar på lön efter att kostnaden för leasingbilen är dragen (ca 2250 kr/mån) men jag har saker som drar åt andra hållet också så det blir inte helt fel.

Amortering boendelån, 6% i snitt per månad i år
För närvarande amorterar vi 2900 kr/månad. Inte så mycket men vi har inte heller mer än en halv miljon i bostadslån. Vi har planerat att låna mer för utbyggnad och gör vi det så kommer får vi höja amorteringen. Halva summan kan räknas som långsiktigt sparande för mig då vi är två på lånet.

Nybyggnation, 11,85%
Kan jag räkna amortering som långsiktigt sparande så kan jag även räkna med nybyggnation. Hade jag inte gjort det så skulle jag lika gärna kunna låna pengar till allt bygge, amortera mer och ha en högre procent sparande. Skrev lite mer om det år 2009, renovering är långsiktigt sparande. Här borde jag egentligen ta med min sambos sparande (som är mindre) och dela på två men man ska inte göra det för knepigt för sig. Hade jag räknat på det sättet så hade procenten sjunkit en del.

Kamin 0,42%
I inlägget från 2009 så kan jag se att jag redan då hade planer på att få in en vedkamin som på ett billigt sätt kan värma vår bostad samtidigt som den även fungerar vid strömavbrott. Jag har sparat pengar till detta separat tidigare men pengarna har alltid behövts till något annat byggprojekt. Nu har jag bestämt mig för att verkligen inte lägga pengarna på något annat men det gör även att jag sparar i en långsammare takt här. Räknar detta som en gren från kontot för nybyggnation vilket jag ser som långsiktigt sparande. Att det ger en kostnadsminskning efter köp är också en välkommen bonus.

Buffertsparande 2,74%
Jag har räknat på att ca 50 000 kr är en lagom personlig buffert för mig som jag kan plocka fram vid en mindre livskris. Så här ska jag spara till jag har den summan och sen hoppas på att jag aldrig behöver använda den.

Aktier 14,82%
Pengar förs över till aktiedepån varje månad.

CSN, 2,33%
Att i planerad takt betala av sina studielån är inget jag kommer ifrån eller försöker göra snabbare än det krävs.

Intern skuld, 2,06%
Förra året lånade jag pengar från vår gemensamma buffert som jag fick betala tillbaka, pengarna gick till ett aktiebolag där jag förvarar en liten procent ägande i min min arbetsplats. Att göra denna investering räknar jag också som långsiktigt sparande och då också skuldavbetalningen. Min skuld var betalad i april men här slår jag ut det på årets första tio månader.

Totalt ger detta ett snitt på mitt sparande på 40,2% av min inkomst per månad. Godkänt enligt mig men jag måste ju även förklara varför jag kan godkänna något som baserar sig på inkomst efter leasingbil och ett nybyggnationskonto där procenten sjunkit om jag räknat helt rätt.

Vi sparar vanligtvis mer in på vår gemensamma buffert än vi spenderar och där har en del räkningar för nybyggnation tagits i år. Eftersom pengarna inte är öronmärkta för lång tid så räknar jag inte med procenten i mitt långsiktiga sparande men när de läggs in på ett konto för lång sikt så hade jag kunnat redigera överföringarna som tidigare sparande vilket hade ökat procenten ganska rejält på nybyggnationskontot.

Jag har även haft inkomster i mitt aktiebolag (som jag hade kunnat göra en utdelning på med 20% skatt), lite reklaminkomster från några halvdåliga sidor på nätet samtidigt som jag kommer få skatteåterbäring i år. Pengar som kommer in och som hade kunnat konsumeras på allt möjligt men som ska hamna som långsiktigt sparande till 100% och täcker mer än årskostnaden på leasingbilen. Så hade jag räknat exakt rätt (enligt mina principer för vad som är långsiktigt sparande) så hade procenten hamnat ännu högre.

Inga kommentarer: