tisdag 21 januari 2014

När olyckan är framme

Under hösten har jag lyckats vara med om två trafikolyckor. Inga roliga upplevelser och särskilt då det var en cyklist inblandad i den andra. Som tur var slutade båda olyckorna utan några personskador av allvarligare grad.

Det började med att jag backade på parkeringen utanför jobbet då det var för trångt för att vända och jag hade kommit in i en återvändsgränd. Samtidigt backar en kvinna ut från en parkeringsficka och vi möts hörn mot hörn. Visst går det att vrida och vända på vems fel det var men vi blev skyldiga till 50% var dvs att det var delat ansvar. Självrisk = 2250 kr

Andra gången var mindre en sex timmar efter att jag plockat ut bilen från plåtverkstaden. På väg hem från jobbet krypkörde jag över ett övergångsställe när en kille i 15 års ålder kommer i full fart mellan två bilar i mötande körfält på sin cykel och kör in rätt i sidan på mig. Trots att han cyklar in i mig, hans mörka kläder, avsaknad av lysen och reflexer på sin svarta cykel så är det mitt fel till 100% enligt lagen. Självrisk = 4500 kr

Till detta kommer hyrbilskostnader samtidigt som jag även kan åka på böter för sista olyckan enligt polisen som svarade när jag ringde och polisanmälde mig själv.

Visst är min leasingbil kostar mig näst intill 4000 kr per månad men denna höst har det ändå inte känts så dyrt. Värdeminskning, självriskkostnader och hyrbilskostnader hade blivit ännu dyrare om jag ägt bilen privat. Nu får vi se till att skriva över min sambos bil på henne istället för mig, en fordonsförsäkring på mitt namn kommer nog inte innehålla några rabatter de närmaste åren.    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Inga kommentarer: