torsdag 5 augusti 2010

Mitt Nu vs Mitt Då

ekonomiskt tänkande?Ibland funderar jag på hur mitt ekonomiska tänkande nu skiljer sig så mycket från hur jag tänkte för ett par år sedan.

Genom mitt arbete har jag ett VISA-kort som jag använder för yrkesrelaterade utlägg. Köpen görs på kredit och jag lämnar kvitton på inköp till ekonomiavdelningen. Ibland hinner jag inte få pengarna innan räkningen kommer men oftast så ligger insättningarna till mig före betalningsdatumet i tiden. Pengarna betalas ut med lönen och
jag håller alltid isär den summan från min privata ekonomi. Jag vill inte ha en förbättrad ekonomi baserad på luft en månad och som jag blir tvungen att ta igen månaden efter.

Nu låg excelraden för pengarna som är kopplade till företagskortet på minus två månader efter varandra. För ett par år sedan hade jag inte uppmärksammat detta. Om jag möjligtvis skulle ha upptäckt det hela så hade jag inte gjort så mycket åt det mer än att betalat räkningen med andra pengar.

Nu satte jag mig och gick igenom fakturorna för ett par månader tillbaks och märkte att betalningen för Antivirusprogrammet på min jobbdator hade dragits två gånger. Lite irriterande då jag bara hade kvitto på en betalning och då ringde jag för att kolla så att det verkligen inte drogs automatiskt innan köp. Ett telefonsamtal till räckte för att de skulle göra ett återköp och pengarna hamnar på mitt företagskort igen.

Arbetsinsatsen för att lösa detta var på ungefär 30 minuter och hade jag inte gjort den så hade det kostat mig 599 kr. Samtidigt är jag helt säker på att jag inte hade gjort denna insats för ett par år sedan vilket känns väldigt dumt. Även då hade jag vetat att 1198 kr/h efter skatt var bra betalt för en lättare arbetsinsats.

Inga kommentarer: